Alla inlägg den 5 september 2008

Av Sjöström - 5 september 2008 13:59

Så var det fjärde besöket av Electrolux Service avverkat. En av de tidigare teknikerna och en ny. De har bytt lite delar. Toppen för att de har skadat den vid tidigare "reparation". Hyllan och en del i dörren utan att de visste varför. Plastbiten till framsidan hade de inte med sig. "Kan vi skicka den till er så att ni byter själva?"


För att kunna göra detta tömde de frysen och ställde allt direkt på golvet i knappt en halvtimme. Glassen underst. Hur bra blir det med ett värmeackumulerande stengolv? Mjuk glass blir resultatet kan jag tala om. *suck*


När de skulle sätta in allt i frysen igen såg jag att det var smutsigt. "Vardå?" säger de. Pekar på en minifläck på framsidan. Nej, kolla sidan. Damm från förpackningar på händerna ( var de rena från början?) i kombination med kondensvatten. Hur rent blir det? Jag fick hämta trasa och börja torka. Ser då att det är smutsigt på flera ställen inne i skåpet. De lånar trasan och torkar. Fortfarande inte rent, får säga till igen. Tyckte mig se med på några av hyllorna, men orkade inte dirigera deras jobb mer. Får väl kolla sen. När de sätter igång frysen igen står den på 10 +. Så varmt är ju tack och lov inte innehållet, men skåpet lär ju ha den temperaturen. Undrar då varför de inte åtminstone aktiverar extrainfrysningen?


När jag talade om att vi inte fick någon kolsyra alls efter deras förra reparation fick de ju skruva lite där igen. De hämtade en ny patron (vilket innebär att den är varm och kan inte testköras, smart!) istället för att se om de kunde få ordning på den befintliga. Sen fick de efter lite trixande kolsyra i vattnet igen. Men nu måste vi vänta några timmar innen vi vet hur det blev. Schysst att de inte kan verifiera att de lyckats med sina reparationer. Undrar hur det skulle se ut om man gjorde så på jobbet i vår verklighet?


När jag sade att jag hoppas att de fixat sprutt-problemet, så fick jag igen uppgiften att lufta systemet. Då blev jag nästan förbannad. Jag har ju dragit igen över 70 l vatten, efter att ha först ha gjort en normal igångkörning enligt manualen. Sen har en av deras tekniker luftat en hel massa till det var OK. Och nu skulle det vara luft i systemet igen? Tror inte det. Det trodde faktiskt inte han heller när han tänkte efter. Så nu "håller vi tummarna, eller vi gör iallafall det" som han sa. Jag suckade.


Om jag är irriterad? Det kan man nog lugnt påstå.


Igår gjorde jag en reklamation hos Electrolux centralt. Det här problemen har nu pågått sedan den 27 juni då vi fick vattnet inkopplat. Efter dagens beundransvärda NOT insats blir det till att komplettera den roman-långa beskrivningen av vad som hänt.

Av Sjöström - 5 september 2008 10:24

Under förmiddagen har jag haft besök av blocket-fyndare som fått sig en medfaren teakytterdörr (som ska bli mellandörr i en verkstad) respektive ett begagnat plasttak (som ska bli cykelskjul). Känns bra att skänka bort på Blocket, och göra en liten insats för vår planet, än att köra till tippen. Dessutom är det ju enklare för oss.


Överskottet av marksten fick vi sålt igårkväll (hämtas inom någon vecka)liksom en del av de takpannor som skulle ha legat på gamla friggeboden (som ju inte finns längre).


Operation upprensning med andra ord. Vi hittar säkert mer att annonsera ut. Gensvaret på dörr och plasttak var enormt. Så man ska verkligen inte dra sig för att lägga ut saker som har sett sina bästa dagar. De kan få ett nytt liv i ett annat sammanhang. Och spar på så sätt på våra gemensamma resurser.

Av Sjöström - 5 september 2008 10:13

För en stund sedan packade golvläggaren ihop och tackade för sig. Så nu har vi golv i köket igen. Puh. Bara väggen kvar, innan vi är tillbaka på noll.


När han ändå var här bad vi honom sätta sockeln i badrummet också. Från början tänkte vi att det kunde göras när vi gör golvet i badrummet uppe, men det har prioiterats ner så det var skönt att få det fixat nu av någon som ändå har alla saker framme. Och vilken skillnad det blev! Lite latex och lite färg på den så blir det finfint.



Ovido - Quiz & Flashcards