Alla inlägg under augusti 2008

Av Sjöström - 30 augusti 2008 23:25

Sent på lördagskvällen var taket färdigspikat och dessutom pappat med underlagspapp. Tack till Henke och Ulf som bidrog med värdefull hjälp. Calle har spikat sig till en jätteblåsa på tummen! Även Marika fick tag i en hammare :-)


När vi (Calle och Marika) skulle lägga papp i skymning/mörker (vi jobbar på att behålla vårt rykte i kvarteret som nattjobbare ;-) var vi glada över häftpistolen som drivs av tryckluft. Så mycket snabbare. Och även om det låter när allt annat tystnat, så är det betydligt tystare än hammare och spik. 


Men vi hoppas snart kunna sluta störa våra grannar, det känns inget vidare att föra oväsen strax intill deras sovrumsfönster...


Att ha ett tätt tak på vårt förråd känns dock superbt!

Av Sjöström - 27 augusti 2008 17:05

Trots alla större och mindre strulfaktorer så är det carporten som är huvudnumret just nu. Stommen blev ju klar häromdagen så sedan dess har jag jobbat med att spika råspont på taket.


Det är en rätt stor yta som ska täckas så det tar sin tid. Inte blir det bättre av att det regnar rätt ordentligt emellanåt heller. Efter idag har SMHI iallafall mest uppehåll i prognosen för de närmaste dagarna.


Så här har jobbet flutit hittills:

  • 21 Torsdag: Leverans av mtrl. Började snickra stommen, fyra stolpar och två bjälkar upp.
  • 22 Fredag: Kompletterade materialet. Snickrade tre stolpar till, en långbjälke och tvärbjälkar i fronten
  • 23 Lördag: Regn - innejobb
  • 24 Söndag: 4+4 mellanbjälkar till, frontbalk för att hålla ihop allting
  • 25 måndag: Kompletterade med en långbjälke till. Första sektionen brädor på plats.
  • 26 tisdag: Mest annat idag men några timmars spikande av brädor blev det iallafall
  • 27 onsdag: Förmiddag mest regn och golvfix. Eftermiddag iallafall någon timmes spikande. Nu är ca 5*6 meter av brädorna på plats. För mycket regn för att fortsätta.


Av Sjöström - 27 augusti 2008 16:48

Golvföljetongen fortsätter ett par dagar till. I torsdag fick första killen inte till det så nästa man skulle försöka igår. Det blev inget med det igår för killen hade blivit sjuk. Jag hade varit gladare om jag fått reda på det utan att behöva jaga själv bara. Jag var så det stod rök ur öronen på mig ett tag men det har lugnat sig nu ;-)


Idag kom han iallafall och han verkar väl kunna sin sak tycker jag. Jag ville inte göra detta jobbet själv för jag kände att det kunde vara svårt att få till det bra så jag har respekt för att det inte löser sig med ett fingerknäpp. Efter mycket bök och strul var det plattorna till slut borta utan alltför mycket skador i kringliggande plattor. (Några flisor gick men det är iallafall på ställen som inte kommer att synas med nuvarande möblering.) Redan till första försöket hade jag tagit bort en del av innerväggen för att få bort det material som luktade. Idag fick jag ta bort en del till för att kunna byta hela plattor.


Nästa problem är att plattorna inte är precis jämntjocka och att det gamla fixet sitter kvar på golvet. Jag vill ju att den färdiga golvytan (både ny och gammal del) ska hamna i jämn nivå och för att lyckas med det så måste även det gamla fixet bort från golvet. Lägger man ny fix och nya plattor på den gamla fixen så kommer de nya plattorna sticka upp ovanför de gamla.

Men:

  • Fräsen som normalt används för att ta bort fix mm når inte ända ut i kanterna så det viktigaste blir kvar.
  • Att bila bort fixet skulle förmodligen förstöra flera plattor.
  • Att slipa bort fixet skulle damma ner hela huset vilket är oacceptabelt det med.

Synd att jag sa att ytan skulle vara i jämn nivå eller?


Teorin vi kör på just nu är iallafall att plattorna ta med till verkstan för att tunna ut dem något innan läggningen (han slipar av baksidan av plattorna alltså). Då borde det funka utan att ta bort all gammal fix, men shit vilket strul det kan bli...


Av Sjöström - 24 augusti 2008 23:58

Carporten fortsätter att växa fram nu. Det var en seg förmiddag idag så jag kom inte igång ordentligt förrän efter lunch. Nu är iallafall alla stolpar uppe och kapade till rätt höjd. Jag saknar en bjälke till själva stomkonstruktionen - Jag räknade fel i beställningen så jag får nog dra till PoG och fixa det imorgon. Förutom det är det inte mycket kvar innan själva brädorna ska upp på taket.

Av Sjöström - 23 augusti 2008 09:16

Igår jobbade jag hela dages med carporten. En del tid gick åt till att komplettera med lite mera material men det blev ändå många timmar ute bland sågar, tvingar och skruvmaskinerna. (Vad det gäller verktyg så är det just dessa som används absolut mest - jag kan verkligen rekommendera en bättre skruvdragare till er som snickrar mer än en gång om året.)


Stommen i carporten blev klar lagom så att jag till och med han plocka undan det mesta innan solen hade gått ner. Det är fortfarande många bjälkar att montera men de kräver inte alls lika mycket mätande och kontrollerande så det kommer gå snabbare. Tyvärr är det riktigt regnigt idag så det är ingen idé att fortsätta på ett tag. Själv kan jag ta på regnkläder men maskinerna klarar knappast regnet och så blir alla grejer hala och skitiga. Det får bli en temporär återgång till gersågen och listerna inomhus istället.


Gårdagens hanterverkarbesök då. Hur gick det? Golvkillen kom vid åttatiden och det visade sig att han skulle bara ta bort de dåliga plattorna - monteringen av de nya skulle nån annan ta hand om senare. Ju längre han höll på desto mera suckar kom det och desto mera bekymrad blev jag. Visst fick han bort en del plattor (fast de satt som berget sa han ;-) Problemet var att han inte lyckades ta bort en platta utan att skada plattan intill. Fortsätt på det ett tag så har du snart hela golvet bortbilat - kass! Efter nån timmer gav han upp. Chefen på firman ska tydligen vara en gammal räv så han skulle göra ett försök istället. Den andra delen - Electrolux service - ringde framåt EM och sa att det kört ihop sig. Så det blir nästa vecka det med... Fortsätttning följer alltså.







Av Sjöström - 22 augusti 2008 18:48

Snickrandet fortsätter. Eftersom jag jobbar helt ensam gäller det ibland att tänak till lite extra. Även om bjälkarna är rejäla så går det rätt bra att lyfta upp dem bit för bit med hjälp av stegar och enhandstvingar.

Av Sjöström - 21 augusti 2008 22:32

Så var det dags för lite större jobb igen. De senaste dagarna har jag jobbat mest inne och pulat med lister, dörrfoder och fönsterbänkar. Det är en del kvar men det är skönt att göra sånt för det ser väldigt mycket mera färdigt ut.


Idag på förmiddagen kom dock leverensen med material till carporten och då är den trots allt viktigare att bli klar med. Det är mycket att mäta och räkna för att få ihop det rakt på alla ledder. Faktiskt så får man nytta av lite mer avancerad matte än bara plus och minus för en gångs skull. Fast det är långt kvar till volymintagralerna som vi tragglade på teknis...


Imorgon kommer både Electrolux Service för att fixa det sista på frysen och en plattsättare för att byta de golvplattor som ser tråkiga ut efter frysläckaget. Det blir väl trångt men för mig är det bra att inte behöva lägga mer tid på att vara hemma och passa olika hantverkare...



Av Sjöström - 11 augusti 2008 21:40

Så har vi återigen haft besök av Electrolux Service. Efter långt mer än en timmes jobb för två man (de båda som varit här tidigare) så sade de sig ha fixat ismaskinen. På tredje försöket. De trasiga plastbitar i höljet som de lämnat efter sig ska de komma och byta. Fjärde besöket blir det. Undrar om det blir det sista?


De få varor vi nu hade i frysen efter haveriet hann tina märkbart när de hade frysen öppen så länge. Proffsigt?


Vattendispensern hade fortfarande samma problem konstaterade killen som var här först. Den andra fixade det genom att justera nåt och så var de så nöjda. Det var bara det att när jag sen skulle ta ett glas kolsyrat vatten så var det ingen kolsyra i det. Klart det inte fräser och spottar då. Vanligt vatten gör ju sällan det...


Den skramlande ugnen lyckades de förhoppningsvis fixa så att den ska vara tyst i fortsättningen.


Sen fick vi hasta iväg, redan försenade, till kusin Josefins kalas. När vi nu kom hem, mätta och nöjda, så kunde vi konstatera att ismaskinen drog runt och öppnade. Men det kom ingen is.


Calle öppnade dörren och insåg rätt snabbt att de har monterat tillbaka gallerhyllorna fel. Således låg det ett galler i vägen för isen. Inte så konstigt att den inte kom ut. Men det kan man tycka att de borde ha koll på. Eller?


Helt klart är att Electrolux reklamationsavdelning ska få ett brev från oss. Det här är faktiskt bedrövligt dåligt.

Ovido - Quiz & Flashcards