Alla inlägg under augusti 2007

Av Sjöström - 20 augusti 2007 22:00

Vi fick just besked av betongkillarna att det inte blir gjutning imorgon. Trist. Nästa försök blir på fredag, så nu kan vi bara vänta och se. Allt är klart och resten rår vi inte över.

Av Sjöström - 20 augusti 2007 13:08

När vi jobbar på tomten så har vi ofta en extra medhjälpare. En underbar, och envis, treåring - vår Anja. Igår tröttnade hon på byggarbetet och körde lite akrobatikträning istället.


Ganska snabbt tog hon sig upp i stående på "gungvalen".


Vi är ju vana vid hennes balans, men jag måste säga att jag ändå blev ganska fascinerad över hur hon så snabbt fick kläm på hur gungan beter sig.


Hennes balans bidrar definitivt till att vi slipper ha andan i halsgropen hela tiden på en byggarbetsplats med hinder överallt. Nu väntar även hon på betongbilarna som hon inte vill missa. Det blir förhoppningsvis tidig uppstigning för hela familjen imorgon.

Av Sjöström - 19 augusti 2007 22:56

Jag trodde aldrig att jag skulle kunna längta så mycket efter ett rejält lass betong, men nu är det nästan det bästa jag kan tänka mig ;-)


Under de senaste dagarna har vi fixat en massa små saker men det är fortfarande lite finlir kvar innan vi kan gjuta. Senaste besked är att gjutningen blir på tisdag morgon.


För att värma upp lite har jag istället gjort första lagret på grunden till växthuset. Principen är enkel:

* packat bärlagergrus i botten

* betong (inte alltför blöt) med lite armering

* leca-block ställs direkt i betongen


Receptet finns på Finjas hemsida, broschyren heter trädgårdmur. Där finns också en lathund får att beräkna hur mycket material det går åt. Jag hade inte broschyren tillgänglig när jag köpte betong och sten så jag fick gissa och räkna i huvudet vad det kunde bli. Jag räknade på 14 säckar betrong och Finja sa 16. Tyvärr hade Finja mer rätt än jag så jag har en halvmeter kvar att fixa en annan dag :-)




Av Sjöström - 15 augusti 2007 09:43

Nu är även förrådsgrunden färdigställd. Jag är är mäkta stolt över att jag klarat av det själv ;-) Egentligen var det inte särskilt svårt alls men det tar lite tid när man inta har gjort det förut. Rörkillarna la avlopp och fixerade sina sista grejer i måndags. Elkillarna kom också och drog in rör för el och telematningarna igår.


I och med det så är det bara det sista finliret kvar innan vi kan gjuta. Det handlar om att:

  • ta bort överflödigt fogskum som kommit på fel ställe
  • naja fast värmeslingorna i kanten så att de inte kommer för långt ner i betongen
  • ta bort att löst som ligger i grunden och som kan flyta upp i betongen
  • lägga i de sista armeringsböjarna i hörnen
  • rätta till nån ledning som inte riktigt kommit rätt
  • lägga den sista markisoleringen runt huset
  • fylla upp makadam runt grunden så att kanterna inte åker iväg när betongen fylls i
  • kolla att allt är rätt IGEN

Preliminärt datum för gjutning är nu på måndag. I can´t wait :-)


Av Sjöström - 13 augusti 2007 10:40


Jag såg ett avsnitt av "söderläge" på Tv igår kväll. I programmet snyggade de till en koloniträdgård genom att göra en rejäl pergola. Det jag fastnade för var att hortonomen i programmet tyckte att det skulle gå alldeles utmärkt att odla vin på en pergola ute i södra Sverige. Vin behöver tydligen inte alls stå inne i ett växthus som många gör. Det viktiga var bara att de får mycket sol och hyfsat med värme.


Jag blev supertänd på att odla vin i vår pergola på sydsidan. Det vore ju jätteläckert att ha druvklasarna hängande runt omkring sig under ett lummigt tak på sin uteplats.


Programmets hemsida:

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=65478&a=880060&lid=puff_880069&lpos=extra_0

Av Sjöström - 13 augusti 2007 10:28

Det har blivit så att förrådet har blivit min egen lott att hantera. Byggarna tar det stora med huset men jag gör en del av det mindre med förråd och växthuset. Igår la jag ut kantelementen till grunden på förrådet för att underlätta för rörkillarna att få sina grejer på rätt plats. För de större grejerna använder killarna såklart laser för att väga av allt till rätt höjd. Jag som inte riktigt har de resurserna får ta till mer standardmässiga hjälpmedel som vattenpass, kratta, spade, hammare och spik. Lite improvisation blir det under arbetets gång men jag tror att det kommer att funka bra.

Av Sjöström - 11 augusti 2007 00:00

Idag har vi röjt undan och städat. Det blev mycket skräp. Alla gamla isoleringsbitar, fogskumstuber, plankbitar mm. Tack för hjälpen Ulf!


Jag passade på att returerna en del överblivet material. Isolering, rörböjar rör mm.


Har också köpt hämtat material till växthusgrunden. Det blir en "trädgårdsmur" enligt anvisningar från www.finja.se. Verkar enkelt och bra.

Av Sjöström - 10 augusti 2007 09:45

Nu är elektrikerna på plats för att göra sitt jobb. På bilden pågår utrullning av jordanslutning för "PUSen". Det tar nog ett par dagar innan de är klara med allt. Som vanligt så är vädret en joker i leken, molnen är hotfulla idag. SMHI har idag klass 1 varning för Skåne:


"Under dagen risk för kraftig åska med lokalt rikligt regn."


Vi får väl se hur lång tid de kan köra innan regnet kommer...


Ovido - Quiz & Flashcards