Alla inlägg den 7 februari 2008

Av Sjöström - 7 februari 2008 22:35

Isolering... Är det enkelt eller svårt egentligen? Våra byggare ville använda mineralsullskivor istället för lösull för takisoleringen. Jag vet inte riktigt varför men isoleringsmässigt så är det ju inga problem. Skivor fungerar utmärkt om de ligger på rätt sätt och i vissa fall är det att kanske bättre än lösull också. För saxtaken rekommenderade vår KA att vi skulle ha skivor för att inte riskera  att ullen sjunker ihop så att vi blev helt utan isolering i nocken.


Hursomhelst: Nyckelordet i meningen ovan är "på rätt sätt". Ligger inte skivorna med lite presspassning så kan det bli väsentligt sämre. När jag klev upppå vinden för att kolla isoleringen kunde kvalitén enkelt sammanfattas med orden: "Inte godkänt". Skivorna var uppburna och utlagda men sen var det inte mer. Nästan överallt glipade det mer eller mindre mellan skivorna och ikring takstolarnas fackverk var det bara drevat/isolerat på några få ställen. Det ena ventröret var summariskt täckt där det syntes men inte under landgången. Det andra röret kvar knappt täckt alls.


Det tog mig många timmar att rätta till detta slarv. Igår kväll var jag färdig men det tog mig till efter 23 på kvällen. Det gick åt minst 10 säckar extra lösull för drevning av alla oregelbundna volymer och desutom ett par paket skivor för att ersätta hafsigt utslängda småbitar av isolering


Lärdomar:

* Jag är glad att jag kan vara uppe på bygget kontinuerligt och kolla så att det blir rätt. Det här hade synts även när huset var klart men mycket fusk döljs av gipsskivor mm och märks inte förrän långt senare i form av fukt, värmeläckage mm.


* För vindsisolering är lösull verkligen att rekommendera. Tänk användbarhet (det gäller förresten i allt byggrelaterat och en massa annat också). Det är mycket enklare att få lösullen att fylla ut ordentligt och jämnt än att lägga ut skivor och dreva i alla skrymslen och vrår.


* Var försiktig med att trycka isoleringsbalar med huvet upp genom vindsluckan - du kan få ont i nacken ;-)




Ovido - Quiz & Flashcards