Alla inlägg den 2 november 2008

Av Sjöström - 2 november 2008 22:50

Jag hade för mig att modern isolering inte skulle vara så farligt att jobba med men urk vad det kliar på armarma nu. Jag har återupptagit jobbet med badrummer uppe - det har legat i stort sett stilla sen vi flyttade in. Idag har jag till slut kommit igång igen och jag ser fram emot att om inte alltför lång tid ta ett varmt dopp i badkaret. Men det är ett rätt mycket att göra innan dess.


Idag har jag till att börja med lagt in extra reglar i alla innerväggar. Jag hade bara reglat CC 600 mm innan vilket är rätt för skrivorna på utsidan av väggen men minerit-skivorna som ska sitta på insidan är 900mm breda så för att passa både insida och utsida sitter nu reglarna på cc 300mm. Många reglar blir det...


Sen har jag då lagt lagt isolering i innerväggarna. Kanske blir det extra mycket kli eftersom jag har fått skära alla skivorna för att få dem att passa det smala regelavståndet.


Nästa steg är att sätta upp skivorna på tak och vägg och sen ska golvet få en vända flytspackel för att få godkänd styvhet och rätt fall. Efter det ska det på ytskikt/tätskikt, sten på golvet, rörkillen ska in och koppla alltihopa osv osv... Okej då - jag får väl tåla mig med det där badet ett tag ;-)


Anja passade på att måla några snygga väggmålningar. En prinsessa och en prins tror jag. Och så regnar det på dem.




Av Sjöström - 2 november 2008 15:08

Idag har vi testat att göra rent ugnen med pyrolysprogrammet. Ugnen lät som en flygmaskin, men nu efter avslutat program (det korta på 2 h 15 min) ser det ut att vara små askprickar som förhoppningsvis går lätt att torka bort när ugnen svalnat. Glasrutan blev inte alls ren, så den får man nog räkna med att rengöra på traditionellt vis.


Pyrolysrengöringen innebär att ugnen värmer upp sig till en så hög temperatur att matrester/fett etc förbränns. Nu har vi använt ugnen i ca ett halvår. Inte jättemycket, men inte väldigt lite heller. Ska bli spännande att se hur det funkar på sikt. För att göra rent ugnen tillhör inte favoritsysselsättningarna.

Ovido - Quiz & Flashcards